Ένα μοιραίο δυστύχημα που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο ενός παιδιού 3 ετών στο Εδιμβούργο οδήγησε σε μία δικαστική εντολή, η οποία αναμένεται να επιφέρει αλλαγές στα δικαιώματα των ηλικιωμένων οδηγών που κάθονται πίσω από το τιμόνι.
Ο ισχύων νόμος στη Σκωτία λέει ότι οι οδηγοί από 70 ετών και πάνω πρέπει να αποδεικνύουν από μόνοι τους την ικανότητά τους να οδηγούν με επαρκή αντανακλαστικά, όταν πηγαίνουν να ανανεώσουν το δίπλωμα οδήγησής τους. Από κει και πέρα, στο ισχύον πλαίσιο αναφέρεται ότι οι οδηγοί άνω των 70 θα πρέπει επίσης να ανανεώνουν το δίπλωμά τους κάθε 3 χρόνια.
Το πόρισμα του αρχηγού της αστυνομίας Nigel Ross μετά την έρευνα για τον θάνατο του τρίχρονου Xander Irvine διαπίστωσε ότι η τραγωδία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν η οδηγός που τον χτύπησε - η 91χρονη Edith Duncan - είχε αναγνωριστεί ως ακατάλληλη για οδήγηση λόγω γνωστικής διαταραχής.
Συνέχισε λέγοντας πως «αν είχαν ληφθεί οι απαραίτητες προφυλάξεις πριν από το δυστύχημα, για την αξιολόγηση της γνωστικής ικανότητας της Edith Duncan, οι αρμόδιοι θα είχαν διαπιστώσει ότι δεν ήταν ικανή να καθίσει πίσω από το τιμόνι».Αυτή η περαιτέρω αξιολόγηση θα είχε οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι ήταν σημαντικά εξασθενημένη νοητικά και ακατάλληλη να έχει στην κατοχή της άδεια οδήγησης.
Ο αρχηγός της αστυνομίας χαρακτήρισε το ισχύον καθεστώς αυτοπιστοποίησης της ικανότητας οδήγησης για οδηγούς άνω των 70 ετών «σημαντικά ελαττωματικό», διότι δεν εντοπίζει την ακαταλληλότητα για οδήγηση σε αιτούντες που -είτε σκόπιμα είτε ακούσια- παραλείπουν να δώσουν σωστές πληροφορίες στο έντυπο της αίτησης.
Επιπλέον, «αποτυγχάνει να αναγνωρίσει ότι η ικανότητα οδήγησης μπορεί να μειωθεί με την ηλικία ή ότι οι πάσχοντες από άνοια μπορεί να μην έχουν επίγνωση της κατάστασής τους», δήλωσε ο δικαστής.
Το πόρισμα κατέληξε πως το σύστημα αυτοπιστοποίησης της οδηγικής κατάστασης θα έπρεπε να περιοριστεί σε όσους είναι κάτω των 80 ετών, και πως «η αίτηση για ανανέωση του διπλώματος οδήγησης ενός οδηγού άνω των 80 ετών δεν θα έπρεπε να επικυρώνεται προτού ο οδηγός περάσει κάποιου είδους σύντομης νοητικής δοκιμασίας».
Η νομική εκπρόσωπος της οικογένειας του μικρού παιδιού, Ann Logan, χαρακτήρισε την απόφαση σημαντικό βήμα προς τα εμπρός. «Είναι σαφές από τα πορίσματα αυτής της έρευνας ότι το ισχύον καθεστώς για τους οδηγούς άνω των 70 ετών είναι σημαντικά ελαττωματικό», δήλωσε και η ίδια. «Απαιτείται άμεση δράση για να ενισχυθούν τα μέτρα και να γίνει ό,τι είναι δυνατόν για να μην ξανασυμβεί μια τέτοια τραγωδία».
Μια τέτοια αλλαγή θα χρειαζόταν νομοθετική ρύθμιση στο κοινοβούλιο, και η DVLA, η αρχή που είναι υπεύθυνη για την έκδοση αδειών οδήγησης στο Ηνωμένο Βασίλειο, εξέδωσε δήλωση ως απάντηση στο πόρισμα. «Η ασφάλεια αποτελεί απόλυτη προτεραιότητά μας και εξετάζουμε προσεκτικά τις συστάσεις του αρχηγού της αστυνομίας.
Όλοι οι οδηγοί πρέπει να διασφαλίζουν ότι πληρούν τα ιατρικά πρότυπα για την οδήγηση και να μας ενημερώνουν για την έναρξη ή την επιδείνωση μιας ιατρικής κατάστασης που επηρεάζει την ικανότητά τους να οδηγούν», δήλωσε η DVLA.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου