Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Καύσιμα: Οι έλεγχοι ξεχάστηκαν, το λαθρεμπόριο κάνει πάρτι


  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 08:00 |
Στην τελευταία έρευνα που αφορά Θεσσαλονίκη, Βόλο και Πάτρα ελέγχθηκαν δείγματα από 120 πρατήρια, εκ των οποίων αποδεκτά βρέθηκαν τα 107 (89,17%) και προβληματικά τα 13 (10,83%). Στην προηγούμενη έρευνα, για την Αττική, είχαν ελεγχθεί 150 πρατήρια. Τα αποδεκτά δείγματα ήταν 128 (85,5%) και τα προβληματικά 22 (14,5%)
Διατράνωνε κάποτε τους σκοπούς της η κυβέρνηση ότι χτυπώντας τους λαθρεμπόρους θα εισέπραττε 1 δισ. ευρώ. Αποδείχθηκαν όμως λόγια του αέρα και το μόνο που συνέβη ήταν να φορτωθούν τα καύσιμα με 500 εκατ. ευρώ φόρους και η Ελλάδα να έχει την δεύτερη ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη.

Απόδειξη των παραπάνω είναι δύο διαφορετικές έρευνες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για λογαριασμό του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) που απορρίπτουν το αφήγημα πάταξης της παρανομίας στα καύσιμα καθώς προκύπτει ότι ουδείς ασχολείται με αυτήν. Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έρευνα, ένα στα δέκα πρατήρια σε Θεσσαλονίκη, Μαγνησία και Αχαΐα παραδίδουν λιγότερο καύσιμο στους καταναλωτές από αυτό που φαίνεται στην αντλία και το ποσοστό απόκλισης κυμαίνεται μέχρι 9,69%.

ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ. Το εντυπωσιακό είναι ότι λίγους μήνες πριν είχε προηγηθεί άλλη έρευνα, πάλι από το ΕΜΠ, στην Αττική, από την οποία προέκυπτε ακόμη χειρότερη εικόνα. Το ποσοστό στις πειραγμένες αντλίες προκειμένου να παραδίδουν μικρότερες από τις αναγραφόμενες ποσότητες έφτανε το 14,5%. Παρά τη μεγάλη δημοσιότητα που είχαν τότε λάβει τα αποτελέσματα, η παραβατικότητα συνεχίζεται, γεγονός που καταδεικνύει πως οι παραβάτες νιώθουν σιγουριά ότι δεν ελέγχονται, όπως καταγγέλλει ο ΣΕΕΠΕ.

Η ειρωνεία είναι ότι όλα αυτά τα στοιχεία, πειραγμένα και νόμιμα, αποστέλλονται μαζικά στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών μέσω των περίφημων συστημάτων εισροών - εκροών που έχουν εδώ και χρόνια τοποθετηθεί στο σύνολο των πρατηρίων της χώρας.

Τόσα χρόνια ωστόσο τα στοιχεία αυτά δεν τυγχάνουν επεξεργασίας, όπως λένε οι γνωρίζοντες, ούτε έχει ενημερωθεί ποτέ κανείς αν το σύστημα λειτουργεί και αποδίδει. Διαφορετικά, τα όποια αποτελέσματα θα είχαν γίνει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο γνωστά. Εύλογο επίσης ερώτημα που διατυπώνουν αυτή την φορά οι ίδιοι οι πρατηριούχοι είναι αν ποτέ κάποια από τις εταιρείες εμπορίας διέκοψε την συνεργασία της με παραβατικό πρατήριο.

ΜΠΑΛΑΚΙ ΟΙ ΕΥΘΥΝΕΣ. Πέντε χρόνια από τότε που ψηφίστηκε ο σχετικός νόμος (2012), η πολιτεία δεν έχει ακόμη αξιοποιήσει το μέτρο. Κάποτε το πρόβλημα αφορούσε τους ίδιους τους πρατηριούχους που αρνούνταν να συμμορφωθούν με την νομοθεσία και να εγκαταστήσουν τα εν λόγω συστήματα στα πρατήριά τους. Μετά το πρόβλημα αφορούσε τους πιστοποιητές που είτε έκαναν κακή δουλειά, είτε ήταν λιγοστοί. Και τα τελευταία χρόνια, η μόνιμη επωδός του υπουργείου είναι ότι η ΓΓΠΣ δεν διαθέτει αρκετό προσωπικό για να επεξεργάζεται τα στοιχεία.

Οπου και να βρίσκεται η αλήθεια, το θέμα είναι το σύστημα δεν αξιοποιείται. Αν και η Ελλάδα έχει από το 2012 θεσμικό πλαίσιο για τη διακρίβωση των ποσοτήτων καυσίμων που μπαίνουν και βγαίνουν από τα διυλιστήρια, τις εταιρείες και τα πρατήρια, προκειμένου να εντοπιστεί το λαθρεμπόριο, αυτό δεν παρακολουθείται από κανέναν. Ούτε επιτόπιοι έλεγχοι σε πρατήρια από κινητά συνεργεία (ΚΕΔΑΚ) του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, πλέον γίνονται με επιχείρημα την έλλειψη πόρων.

Συμπερασματικά, από τον Φεβρουάριο του 2012 που ψηφίστηκε ο νόμος για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου μέχρι σήμερα, η ελληνική πολιτεία δεν έχει θεσπίσει ούτε ένα ολοκληρωμένο μέτρο για την πάταξη του φαινόμενου. Υπουργικές αποφάσεις που ακόμη εκκρεμούν, και άλλες που ανατρέπουν παλαιότερες, συνθέτουν μια εικόνα απόλυτης γραφειοκρατικής αδράνειας.

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι ότι παρότι έχουν εγκατασταθεί και στις εταιρείες συστήματα εισροών - εκροών, εκκρεμεί ακόμη η απόφαση για τον τρόπο με τον οποίο θα επικοινωνούν με τη ΓΓΠΣ - άρα, η τοποθέτησή τους είναι σαν να μην έγινε ποτέ. Επίσης εκκρεμεί η απόφαση για την εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων σε εργοτάξια, μαρίνες και ανεξάρτητα πρατήρια.

ΤΑ GPS ΣΤΑ ΒΥΤΙΟΦΟΡΑ. Αλλη χαρακτηριστική περίπτωση απροθυμίας να εφαρμοσθεί ένα μέτρο αφορά την υποχρεωτική εγκατάσταση GPS στα βυτιοφόρα. Πέντε χρόνια από το 2012 που ψηφίστηκε το μέτρο εκκρεμούν ακόμη δύο υπουργικές αποφάσεις, μία που θα προσδιορίζει τις προδιαγραφές των συστημάτων και μία δεύτερη που θα ορίζει τον τρόπο επικοινωνίας τους με την ΓΓΠΣ. Η ειρωνεία είναι ότι όλες οι εταιρείες πετρελαιοειδών έχουν εδώ και καιρό εγκαταστήσει GPS στα ιδιόκτητα ή συνεργαζόμενα βυτιοφόρα, προκειμένου να ελέγχουν τις μετακινήσεις τους.

Τα σήματα ωστόσο που εκπέμπουν τα βυτιοφόρα αυτά δεν καταλήγουν πουθενά, παρά μόνο στις ίδιες τις εταιρείες! Και πώς να καταλήξουν στην ΓΓΠΣ όταν ακόμη αυτή μαζί με το υπ. Μεταφορών δεν έχουν εκδώσει την απόφαση για τον τρόπο αποστολής των σημάτων στο κεντρικό σύστημα;
Τελικά, το μόνο απτό μέτρο στην αγορά καυσίμων την τελευταία διετία ήταν για μια ακόμη φορά η αύξηση των φόρων - η μεγαλύτερων των τελευταίων ετών.
 http://www.tanea.gr/news/economy/article/5422472/oi-elegxoi-ksexasthkan-to-lathremporio-kanei-parti/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πόλεμος φιλόζωων-κυβέρνησης για τα ζώα -Τα πρόστιμα, οι απαγορεύσεις, οι φόροι

Την αντίδραση των φιλοζωικών σωματείων έχει ξεσηκώσει το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για τα ζώα συντροφιάς αλλά και για τα αδέσποτα. Οι φιλοζωικές οργανώσεις κάνουν λόγο για διατάξεις που μας γυρίζουν χρόνια πίσω  ενώ υποστηρίζουν ότι στόχος δεν είναι να μπει μια τάξη στο θέμα των αδέσποτων αλλά η εξόντωση τους. Η Πανελλήνια Φιλοζωϊκή Ομοσπονδία, μελετώντας τις διατάξεις του σχεδίου νόμου υποστηρίζει  ότι σκοπός του είναι η απαγόρευση της δράσης των σωματείων, γεγονός που θα έχει αντίκτυπο στα ζώα, αφού η κρατική μηχανή δεν είναι ικανή να τα φροντίσει. Αναφέρει ακόμη ότι το νομοσχέδιο ποινικοποιεί τη φιλοζωική δράση, απαγορεύει σε πολίτες και φιλοζωικούς φορείς τη διάσωση, την περίθαλψη και την προώθηση για υιοθεσία των αδέσποτων ζώων ενώ αντίθετα ευνοεί και προωθεί το μαζικό εμπόριο. Η ΠΦΠΟ επισημαίνει επίσης ότι το ν/σ καθιστά σχεδόν αδύνατη την υιοθεσία των ζώων και δημιουργεί κατηγορίες ζώων υποψήφιες για ευθανασία χωρίς να συντρέχουν π...

Champions League: Άρσεναλ, Σίτι, Ρεάλ, Μπαρτσελόνα, Παρί και Μπάγερν στους «8»

  Δύο ισπανικές, δύο αγγλικές, μια γαλλική και μια γερμανική ομάδα έχουν κλείσει ήδη θέση στα προημιτελικά του Champions League. Την προηγούμενη εβδομάδα προκρίθηκαν η Ρεάλ Μαδρίτης, η πρωταθλήτρια Ευρώπης Μάντσεστερ Σίτι, η Μπάγερν Μονάχου και η Παρί Σεν Ζερμέν.  Ακολούθησαν η Άρσεναλ και η Μπαρτσελόνα ενώ την Τετάρτη κλείνει η οχτάδα. Η Ντόρτμουντ υποδέχεται στη Γερμανία την Αϊντχόφεν μετά το 1-1 στο πρώτο παιχνίδι στην Ολλανδία.  Στη Μαδρίτη η Ατλέτικο φιλοξενεί την Ίντερ από την οποία έχασε 1-0 στο Μιλάνο. Η περσινή φιναλίστ Ίντερ εάν τα καταφέρει θα είναι η μοναδική ιταλική που θα μπει στην κληρωτίδα ενώ εάν περάσει η Ατλέτικο θα είναι η 3η από την Ισπανία.  Από την άλλη η Ντόρτμουντ θέλει να γίνει η 2η γερμανική και η Αϊντχόφεν η μοναδική από την Ολλανδία.  Αναλυτικά τα παιχνίδια της φάσης των 16  Μπάγερν Μονάχου (Γερμανία)-Λάτσιο (Ιταλία) 3-0 (38΄, 66΄ Κέιν, 45΄+2΄ Μίλερ) Α΄ αγ. 0-1: Προκρίθηκε η Μπάγερν Μονάχου με συνολικό σκορ 3-1 Ρεάλ Σοσιεδάδ (Ισ...

Οι 6 Ελληνοαμερικάνοι που εκλέχθηκαν στο Κογκρέσο – Ποιοι είναι, οι σχέσεις με την Ελλάδα.

 Ικανοποίηση επικρατεί στην ελληνική ομογένεια στις ΗΠΑ από τα αποτελέσματα των εκλογών, καθώς αυξάνεται η παρουσία των ελληνοαμερικανών στο Κογκρέσο, κατά δύο εκπροσώπους. Όπως αναφέρει η εφημερίδα της ομογένειας «Εθνικός Κήρυκας», οι ομογενείς θα μπορούν πλέον να συνεργαστούν οι ελληνοαμερικανικές οργανώσεις για την προώθηση των ελληνικών θεμάτων στο Κογκρέσσο.  Αναλυτικότερα, στην 1η Περιφέρεια του Νιου Χάμσαϊρ, ο Κρις Πάππας (Chris Pappas) ανανέωσε για άλλα δυο χρόνια την θητεία του, κερδίζοντας την μάχη απέναντι στον Ρεπουμπλικανό αντίπαλό του, Ράσελ Πρέσκοτ, 54,4% (200,588 ψήφους) έναντι 45,6% (168.471 ψήφους). Στην 11η Περιφέρεια της Νέας Υόρκης, η ομογενής Ρεπουμπλικανή Βουλευτής, Νικόλ Μαλλιωτάκη (Νicole Μalliotakis), επανεξελέγη με το επιβλητικό 64,7% (160.908 ψήφους), απέναντι στην αντίπαλό της, Άντρια Μορς (Andrea Morse) από το Δημοκρατικό Κόμμα (35,3% - 87.640 ψήφους).  Στην Φλόριντα, ο Γκας Μπιλιράκης (Gus Bilirakis) επιβεβαίωσε την υπεροχή του στην 12η Περι...