Βελτιωτικές
κινήσεις με στόχο οι μαθητές να μαθαίνουν τις ξένες γλώσσες μέσα στο
σχολείο κάνει το υπουργείο Παιδείας, μετά από εισήγηση του Ινστιτούτου
Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο έστειλε και σχετικές οδηγίες στους
εκπαιδευτικούς για την αναδιάρθρωση και τον εξορθολογισμό της διδακτέας
ύλης των ξένων γλωσσών στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο για το σχολικό έτος
2016-2017.
Με δεδομένο ότι τα Ελληνόπουλα αποκτούν γνώσεις ξένων γλωσσών στα
φροντιστήρια και όχι στα σχολεία -όπως θα έπρεπε- οι καθηγητές καλούνται
να πάρουν τα «ηνία» στα χέρια τους ακόμη και αν χρειαστεί να
παρακάμψουν το αυστηρό πλαίσιο της διδακτέας ύλης.
Όπως τονίζεται μάλιστα στις οδηγίες που στάλθηκαν στα σχολεία, η πρόταση αναδιάρθρωσης και εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης στηρίχτηκε στην αναγκαιότητα να ανταποκριθεί η διδασκαλία του μαθήματος της ξένης γλώσσας στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών και να προσαρμοστεί στο επίπεδο γλωσσομάθειάς τους.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στόχος της πρότασης είναι να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να μετατοπίσουν την προσοχή τους από την «κάλυψη της ύλης» στις ανάγκες των μαθητών για το τι θα μάθουν και όχι τι θα διδαχθούν.
Νέα προσέγγιση
Με την εφαρμογή του Ενιαίου Προγράμματος Σπουδών των Ξένων Γλωσσών στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο γίνεται μία αποφασιστική στροφή στην ξενόγλωσση εκπαίδευση από την υλικοκεντρική στη μαθησιοκεντρική προσέγγιση, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Όπως πολύ καλά γνωρίζουν τόσο οι γονείς και πολύ περισσότερο οι εκπαιδευτικοί, οι Έλληνες μαθητές μπαίνουν στη σχολική τάξη με διαφορετικά επίπεδα γλωσσομάθειας, ειδικά στην Αγγλική, και ιδιαίτερα στις μεγαλύτερες τάξεις του Δημοτικού καθώς και στις τάξεις του Γυμνασίου.
Αυτό συνήθως οφείλεται στο γεγονός ότι δεν έχουν όλα τα παιδιά την ίδια αφετηρία στην ξενόγλωσση εκπαίδευση καθώς αυτό εξαρτάται κυρίως από την οικονομική δυνατότητα των γονέων αλλά και την περιοχή κατοικίας των μαθητών.
Για τον λόγο αυτό το υπουργείο στις οδηγίες, που έστειλε στους εκπαιδευτικούς, τους προτρέπει: να διαγνώσουν το γενικό επίπεδο γλωσσομάθειας των μαθητών και να προβούν σε έρευνα των αναγκών τους. Να προσαρμόσουν την εκπαιδευτική διαδικασία στο προφίλ των μαθητών που έχουν σε διαφορετικά τμήματα μιας ξενόγλωσσης τάξης, σε διαφορετικές τάξεις του ίδιου σχολείου και σε διαφορετικά σχολεία και τέλος να ακολουθήσουν πρακτικές διαφοροποιημένης διδασκαλίας στο τμήμα μιας τάξης το οποίο έχει μαθητές διαφορετικών επιπέδων γλωσσομάθειας.
Για παράδειγμα, όσον αφορά στους μαθητές της Α΄ Δημοτικού, στις οδηγίες που στάλθηκαν στα σχολεία τονίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί σαφώς δεν είναι υποχρεωμένοι να «καλύψουν» όλο το φάσμα της ύλης που προβλέπεται στο ενδεικτικό Αναλυτικό Πρόγραμμα.
Αντίθετα, στόχος είναι μέχρι το τέλος της χρονιάς να έχουν αναπτυχθεί οι δεξιότητες των παιδιών όπως: Να «παίζουν» με τη νέα γλώσσα που μαθαίνουν, να λένε ρίμες και κάποια τραγουδάκια (έστω εν χορώ), να λειτουργούν στην τάξη τους ακούγοντας π.χ. τον δάσκαλό τους να τους δίνει οδηγίες και εντολές του τύπου SIT DOWN, STAND UP κ.λπ., να αρχίσουν να αναγνωρίζουν λέξεις και φράσεις και επιμέρους νοήματα μιας ιστοριούλας.
Στη Β' Δημοτικού
Επίσης στη Β΄ Δημοτικού να ανταποκρίνονται σε εντολές και οδηγίες στα αγγλικά, να συμμετέχουν σε σύντομους προσωπικούς διαλόγους, να ξέρουν τα λόγια για να τραγουδήσουν ή και να πουν κάποια ποιηματάκια, να αναγνωρίζουν και να λένε με σωστή προφορά και επιτονισμό λέξεις και φράσεις που έχουν μάθει για απλές καθημερινές καταστάσεις, να κάνουν έναν σύντομο διάλογο για μια καθημερινή περίσταση επικοινωνίας, να καταλαβαίνουν νοήματα μιας γνωστής ιστορίας.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΟΕΜΒΡΙΟ
Στήριξη στους αδύναμους μαθητές
Τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσουν τα μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας για τους «αδύναμους» μαθητές που δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να παρακολουθήσουν φροντιστήρια. Την ανακοίνωση αυτή έκανε χθες ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, ενώ αναφερόμενος στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ υπογράμμισε ότι «το 2017 και το 2018 ο τρόπος εισαγωγής στο πανεπιστήμιο θα παραμείνει ίδιος, δεν βιαζόμαστε. Το σημαντικό είναι η αναβάθμιση λυκείου και να μην είναι μια νεκρή τάξη η 3η Λυκείου. Σημείωσε επίσης ότι «το σημερινό σχολείο δεν μας καλύπτει. Χρειάζονται επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, αλλαγές στα βιβλία και πολλές ακόμα παρεμβάσεις.
Σημαντικό ωστόσο είναι ότι από φέτος η ενισχυτική διδασκαλία θα ξεκινήσει από τον Νοέμβριο». Ο υπουργός Παιδείας τόνισε επίσης πως θα πραγματοποιηθούν προσλήψεις 1.500 ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.
Για την Επέτειο
Επίσης εν όψει της εθνικής επετείου στάλθηκε στα σχολεία οδηγία ότι η 28η Οκτωβρίου είναι αργία για όλες τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας. Στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθούν στα σχολεία την παραμονή της εθνικής επετείου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις ανωτέρω διατάξεις, παρακαλούνται οι διευθυντές και οι Σύλλογοι Διδασκόντων των σχολικών μονάδων όπως λάβουν υπόψη και αξιοποιήσουν μαρτυρίες επιζώντων του Αλβανικού Έπους, καθώς και επιζώντων Αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης.
ethnos
Όπως τονίζεται μάλιστα στις οδηγίες που στάλθηκαν στα σχολεία, η πρόταση αναδιάρθρωσης και εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης στηρίχτηκε στην αναγκαιότητα να ανταποκριθεί η διδασκαλία του μαθήματος της ξένης γλώσσας στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών και να προσαρμοστεί στο επίπεδο γλωσσομάθειάς τους.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στόχος της πρότασης είναι να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να μετατοπίσουν την προσοχή τους από την «κάλυψη της ύλης» στις ανάγκες των μαθητών για το τι θα μάθουν και όχι τι θα διδαχθούν.
Νέα προσέγγιση
Με την εφαρμογή του Ενιαίου Προγράμματος Σπουδών των Ξένων Γλωσσών στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο γίνεται μία αποφασιστική στροφή στην ξενόγλωσση εκπαίδευση από την υλικοκεντρική στη μαθησιοκεντρική προσέγγιση, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Όπως πολύ καλά γνωρίζουν τόσο οι γονείς και πολύ περισσότερο οι εκπαιδευτικοί, οι Έλληνες μαθητές μπαίνουν στη σχολική τάξη με διαφορετικά επίπεδα γλωσσομάθειας, ειδικά στην Αγγλική, και ιδιαίτερα στις μεγαλύτερες τάξεις του Δημοτικού καθώς και στις τάξεις του Γυμνασίου.
Αυτό συνήθως οφείλεται στο γεγονός ότι δεν έχουν όλα τα παιδιά την ίδια αφετηρία στην ξενόγλωσση εκπαίδευση καθώς αυτό εξαρτάται κυρίως από την οικονομική δυνατότητα των γονέων αλλά και την περιοχή κατοικίας των μαθητών.
Για τον λόγο αυτό το υπουργείο στις οδηγίες, που έστειλε στους εκπαιδευτικούς, τους προτρέπει: να διαγνώσουν το γενικό επίπεδο γλωσσομάθειας των μαθητών και να προβούν σε έρευνα των αναγκών τους. Να προσαρμόσουν την εκπαιδευτική διαδικασία στο προφίλ των μαθητών που έχουν σε διαφορετικά τμήματα μιας ξενόγλωσσης τάξης, σε διαφορετικές τάξεις του ίδιου σχολείου και σε διαφορετικά σχολεία και τέλος να ακολουθήσουν πρακτικές διαφοροποιημένης διδασκαλίας στο τμήμα μιας τάξης το οποίο έχει μαθητές διαφορετικών επιπέδων γλωσσομάθειας.
Για παράδειγμα, όσον αφορά στους μαθητές της Α΄ Δημοτικού, στις οδηγίες που στάλθηκαν στα σχολεία τονίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί σαφώς δεν είναι υποχρεωμένοι να «καλύψουν» όλο το φάσμα της ύλης που προβλέπεται στο ενδεικτικό Αναλυτικό Πρόγραμμα.
Αντίθετα, στόχος είναι μέχρι το τέλος της χρονιάς να έχουν αναπτυχθεί οι δεξιότητες των παιδιών όπως: Να «παίζουν» με τη νέα γλώσσα που μαθαίνουν, να λένε ρίμες και κάποια τραγουδάκια (έστω εν χορώ), να λειτουργούν στην τάξη τους ακούγοντας π.χ. τον δάσκαλό τους να τους δίνει οδηγίες και εντολές του τύπου SIT DOWN, STAND UP κ.λπ., να αρχίσουν να αναγνωρίζουν λέξεις και φράσεις και επιμέρους νοήματα μιας ιστοριούλας.
Στη Β' Δημοτικού
Επίσης στη Β΄ Δημοτικού να ανταποκρίνονται σε εντολές και οδηγίες στα αγγλικά, να συμμετέχουν σε σύντομους προσωπικούς διαλόγους, να ξέρουν τα λόγια για να τραγουδήσουν ή και να πουν κάποια ποιηματάκια, να αναγνωρίζουν και να λένε με σωστή προφορά και επιτονισμό λέξεις και φράσεις που έχουν μάθει για απλές καθημερινές καταστάσεις, να κάνουν έναν σύντομο διάλογο για μια καθημερινή περίσταση επικοινωνίας, να καταλαβαίνουν νοήματα μιας γνωστής ιστορίας.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΟΕΜΒΡΙΟ
Στήριξη στους αδύναμους μαθητές
Τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσουν τα μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας για τους «αδύναμους» μαθητές που δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να παρακολουθήσουν φροντιστήρια. Την ανακοίνωση αυτή έκανε χθες ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, ενώ αναφερόμενος στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ υπογράμμισε ότι «το 2017 και το 2018 ο τρόπος εισαγωγής στο πανεπιστήμιο θα παραμείνει ίδιος, δεν βιαζόμαστε. Το σημαντικό είναι η αναβάθμιση λυκείου και να μην είναι μια νεκρή τάξη η 3η Λυκείου. Σημείωσε επίσης ότι «το σημερινό σχολείο δεν μας καλύπτει. Χρειάζονται επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, αλλαγές στα βιβλία και πολλές ακόμα παρεμβάσεις.
Σημαντικό ωστόσο είναι ότι από φέτος η ενισχυτική διδασκαλία θα ξεκινήσει από τον Νοέμβριο». Ο υπουργός Παιδείας τόνισε επίσης πως θα πραγματοποιηθούν προσλήψεις 1.500 ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.
Για την Επέτειο
Επίσης εν όψει της εθνικής επετείου στάλθηκε στα σχολεία οδηγία ότι η 28η Οκτωβρίου είναι αργία για όλες τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας. Στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθούν στα σχολεία την παραμονή της εθνικής επετείου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις ανωτέρω διατάξεις, παρακαλούνται οι διευθυντές και οι Σύλλογοι Διδασκόντων των σχολικών μονάδων όπως λάβουν υπόψη και αξιοποιήσουν μαρτυρίες επιζώντων του Αλβανικού Έπους, καθώς και επιζώντων Αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης.
ethnos
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου